Fotogalerie z akcí

10. ročník eurytmického festivalu ve Witten Annen

V termínu od 8. do 12. 5. 2013 se konal 10. ročník eurytmického festivalu v německém Witten Annen. Je to festival určený mladým lidem – žákům waldorfských škol, studentům eurytmie, stejně tak i amatérským a profesionálním eurytmickým skupinám. Třídy a soubory z celého světa sem jednou do roka přicházejí, aby se podělili o plody svojí eurytmické práce, poznali se navzájem a strávili spolu několik příjemných dní.

Studenti 3. ročníku waldorfského lycea se rozhodli, že bohatý program festivalu obohatí o jeden český příspěvek. Chtěli připravit vystoupení, které bude odrážet jejich mladou sílu, fantazii a nasazení, ale taky eurytmické schopnosti. A tak se od listopadu začal sestavovat program „šitý na míru“ celé třídě. Studenti přiložili ruku k dílu a po celou dobu vystoupení spoluvytvářeli a formovali. Přinášeli nápady k tvorbě choreografií, šili si kostýmy. Sami si napsali texty – mytologické vyprávění o stvoření člověka „Souboj živlů“ a báseň „Kde jeden od srdce má klíč“, ve které se dramaticky potkává dobro se zlem a čistá láska bojuje s chamtivostí a lstivostí. Z mnoha nabídnutých skladeb se rozhodli pro známou, strhující 1. větu Patetické sonáty „c mol“ od L. v. Beethovena. A pět děvčat ze třídy ve volném čase usilovně pracovalo na impresionistické skladbě Passepied od Clauda Debussyho.

Do května byl program hotový a po jeho prezentaci v Salesiánské divadle v Praze a na Waldorfské škole v Heidelbergu jsme ho pak v poslední den festivalu ukázali na dlouho očekávaném vystoupení ve Witten Annen. Dali jsme do toho všechno a věříme, že  publikum i my si poneseme tento zážitek ještě dlouho v paměti.

Hry s Pärem Ahlbomem, 4. ročník

Naší školu opět navštívil zakladatel intuitivní pedagogiky a waldorfské školy Solvik ve Švédsku. Zapojili jsme do hry i studenty 4. ročníku. Na počátku intuitivní pedagogiky bylo hraní, obyčejné dětské hry, k jejichž podstatě se Pär Ahlbom se svými kolegy snažil dostat. Co je tak úžasného na honičce, na schovávané anebo na slepé bábě? Proč se do nich dokážou děti cele ponořit? Proč si dospělí neumějí už hrát jako děti? Na spoustu takových otázek hledá intuitivní pedagogika odpověď. Vlastně by si ji měl každý pedagog objevit skrze hraní sám. „Hrajte si a pozorujte, co se děje,“ říká Pär Ahlbom pedagogům na svých seminářích. Nejnápadnějším znakem dětského hraní je radostný pohyb. A právě ten je třeba ve škole pěstovat. „Inteligence se zvyšuje s pohybem těla,“ tvrdí Pär Ahlbom. Obraz žáků po celou dobu výuky sedících v lavicích, tak typický pro běžnou školu, je tedy v přímém rozporu s intuitivní pedagogikou.

Ilustrativní obrázek příspěvku

Výjezd 3. ročníku do Florencie

Studenti 3. ročníku vyrazili na studijní cestu do kolébky renesance, italské Florencie. Kreslili v místních muzeích a galeriích, ale také užívali pravého italského slunce.

Eurytmie – umělecký týden ve 3. ročníku

V tomto roce se ve 3. ročníku od 11. do 15. 3. 2013 v rámci přípravy na eurytmický festival ve Witten Annen v Německu opět uskutečnil umělecký týden. Tentokrát nám přišli pomáhat dva lektoři ze Stuttgartu, Daniel Müller Goldegg a Anthea Beck.  Na nácviku programu se začalo už v prosinci, chce to však pár dní soustředěné práce. A tak se umělecký týden nese v duchu intenzivního cvičení. Tvoří se formy a choreografie k textům, zdokonaluje se práce na skladbách. Abychom na pódiu ve Witten Annen ukázali to nejlepší, co umíme! Do vystoupení zůstávají necelé dva měsíce a práce je hodně. My se však do ní pouštíme s nasazením. Konec týdne oslavíme radostně – daří se nám prezentovat první ukázku budoucího programu. Tušíme, že bude stát za to :-)

Výměnný pobyt v Budapešti

Studenti 2. ročníku navštívili ve dnech 27. února – 5. března 2013 waldorfskou školu v Pesthidegkúti. Společně s tamějšími druháky se věnovali sborovému zpěvu, divadlu a česko-maďarské historii. Bydleli v maďarských rodinách a volný čas trávili poznáváním Budapešti a okolí.

Ilustrativní obrázek příspěvku

Prezentace ročníkových prací a benefiční koncert 3. ročníku

Vytváření a prezentace ročníkové práce je jedním z vrcholů třetího ročníku. V tomto školním roce si studenti vybrali například témata Teorie her, Tvorba objektů inspirovaná básní Adam a Eva, Jak napsat filmový scénář, Komunitní životy, Manipulace v mezilidských vztazích, Stavba elektrické kytary, Downův syndrom. Vzdělávání romských dětí. Dosažená úroveň řady prací a jejich prezentace byly vynikající. Veřejná prezentace jednotlivých prací probíhala ve dnech 5. a 6. dubna 2013, zúčastnili se jí studenti z jiných ročníků, učitelé, rodiče a hosté. Dvě studentky se účastnily se svými pracemi i městského kola Středoškolské odborné činnosti.

Součástí prací některých studentů byla také mediální tvorba, např. dokument o zorganizovaném hudebním festivalu Marií Zandálkovou.

Jako slavnostní zakončení ročníkových prací studenti uspořádali benefiční koncert v kostele Panny Marie Sněžné na Jungmannově náměstí v Praze 1, kde jejich sbor zazpíval skladby J. S. Bacha a W. A. Mozarta.

Témata prací najdete v letáčku.