MYSLÍME – Vytváříme vlastní úsudek, vedeme studenty k tomu, aby jen nepřebírali tradované teorie a myšlenkové modely, ale aby se učili se aktivně myslet – řešit problémy, klást otázky, formulovat hypotézy, zabývat se variantami. Využíváme exemplární pojetí výuky, hlavní témata učíme formou koncentrovaného projektového vyučování.
TVOŘÍME – Propojujeme myšlenkové, umělecké i praktické poznávání světa, podporujeme rozvoj tvořivosti, iniciativy, schopností pro práci v týmu i vlastní osobitý přístup.
ZKOUMÁME – Věda pro nás není přejímáním informací, ale zkoumáním a objevováním. Vše může být prověřeno, přezkoušeno, popř. znovu objeveno. Učíme se důkladně pozorovat, přesně popisovat, vyvozovat závěry, nacházet souvislosti, zákonitosti, nebo i praktické aplikace. A to jak v běžném vyučování, tak v prakticích z biologie, z fyziky a z geometrie, na týdenních výjezdech v přírodě, v ročníkových pracích, nebo na každoroční Konferenci mladých vědců Waldorfského lycea.
KOMUNIKUJEME – Široká síť waldorfských škol ve světě umožňuje individuální stáže našich studentů i učitelů v zahraničí, výměnné pobyty tříd, společné projekty, a také hostování zahraničních učitelů či studentů na naší škole.
ZAPOJUJEME SE – Výuka neprobíhá jen ve škole, nejsme izolovaný ostrov, ale zapojujeme studenty i do světa kolem nás. Spolupracujeme s různými ekologickými organizacemi, sociálními zařízeními a výrobními firmami, zejména v rámci ekologického praktika ve 2. ročníku, sociálního praktika ve 3. roč. a profesního praktika ve 4. ročníku.
Celkově je studium koncipováno tak, aby se student:
- učil poznávat – osvojil si nástroje pochopení světa, rozvinul vlastní „živé“ myšlení
- učil jednat – byl schopen tvořivým způsobem zasahovat do svého prostředí, měl vůli k zodpovědnosti
- učil žít společně – byl schopen komunikovat a spolupracovat s ostatními a podílet se tak na různých lidských činnostech
- učil být – dokázal utvářet vlastní osobnost, najít svou individuální cestu životem
Stupně vytváření samostatného myšlení (úsudku)
1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4. ročník | |
CHARAKTER ÚSUDKU | teoretický úsudek | oduševnělý úsudek | individualizovaný úsudek | praktický úsudek |
ZÁKLADNÍ TÉMATA | příčiny věcí a jevů, vnější zákonitosti |
záměrnost jednání, vnitřní zákonitosti |
způsob myšlení, světonázorové otázky |
realizace vlastních cílů, zapojení do současného světa |
HLAVNÍ OTÁZKY | – Co je příčinou? – Jaké musí nastat podmínky? – Jaké je možné nalézt společné zákonitosti? – Dokážeme předpovědět výsledek? |
– Co bylo impulsem? – Proč jsou věci zrovna takové? – Proč události probíhaly právě tímto způsobem? – Jaké jsou záměry lidského jednání? |
– Co je motivem vývoje, smyslem života? – Jakými způsoby se lze dívat na svět a který způsob pohledu je přiměřený? – Jak se uskutečňují ideje? |
– Jak se zapojit do života? – Kde mohu použít své schopnosti a dovednost? – Mohu já jako jednotlivec nějak ovlivnit věci ve světě? – Za co se dokážu postavit? |
NA ČEM PRACUJEME | – porovnávání – chápání důsledků z příčin a podmínek – symetrie, polarity – kompozice, forma – hledání zákonitostí v jevech, které může myšlení přezkoumat – mechanické, konstrukční, či vývojové principy – přesnost v jednání – objektivita, jasnost v myšlení – hledání vlastního postoje, počátek individuální samostatnosti (a zodpovědnosti) |
– analýza – chápání procesů – myšlení nekonečna – abstraktní myšlení, obrazné pojmy – věci, které nevidíme, ale můžeme si je představit – cyklické pojetí času – utváření prostředí člověkem – lidské vztahy, sociální zákonitosti – nahlédnutí dovnitř, niternost – subjektivita – rozvoj empatie, vcítění se – život jako cesta |
– syntéza – chápání celků – souhrnné přehledy – procesy přeměny – sledovat budoucnost v dnešním stavu věcí – vnímat ideu ve skutečnosti – hledání světonázoru a stylu myšlení – vlastní stanovisko – pochopitelnost světa – zodpovědnost jednotlivce za společenství – spolupráce na dosažení cíle |
– reflexe skutečnosti – chápání svého místa ve společnosti – kladení si vlastních cílů – cílené jednání – samostatná vůle – sebeprezentace – nasměrování profesního zaměření – situace ve světě a má osobní budoucnost v něm – otevřenost k tomu, co přináší život – ochota přijmout zodpovědnost |
VĚCI JSOU | spočitatelné | myslitelné | poznatelné | vykonatelné |
Tématu vytváření stupňů úsudku se věnuje i Táňa Smolková v článku pro časopis Okruh a střed.