Ilustrativní obrázek příspěvku

Férová kavárnička při Slavnosti příběhů

V neděli 14. října uspořádal fairtradový tým studentů naší školy další Férovou kavárničku v Modrém domě. Během odpoledne, v němž se konala Slavnost vyprávění příběhů, se tak v domečku bývalé vrátnice mohli návštěvníci slavnosti nejen občerstvit kávou a pekařskými výrobky studentů ze spravedlivě obchodovaných surovin, ale také dozvědět, co je to fair trade a jak jeho prostřednictvím můžeme proměňovat svět.

Ilustrativní obrázek příspěvku

Adaptační týden prvního ročníku

Jak je tomu na Waldorfském lyceu zvykem, studenti prvního ročníku netrávili své první středoškolské dny v lavicích.

Vyrazili jsme do terénu. Pro náš společný týden nám učitelé vybrali velmi krásnou horskou chatu v malebném Rejvízu, nedaleko Jeseníku. V pondělí (3. září) se celý ročník nejprve sešel ve škole, kde jsme se poprvé seznámili, řekli si o sobě pár informací, také pár pravidel ohledně adaptačního týdne a pak už jsme byli připraveni vydat se na cestu. Cesta ze školy na Hlavní nádraží byla trochu rozpačitá, protože, až na několik jedinců, jsme se neznali, a tak jsme si spíš v hlavě přeříkávali a snažili si zapamatovat jména nových spolužáků. Dalším cílem byl Zábřeh na Moravě, kam jsme o pár hodin později dorazili vlakem. Pak už jen stačilo přestoupit na vlak směr Jeseník a byli jsme téměř u konce cesty do Rejvízu. Během našeho týdenního seznamování jsme hráli různé hry, rýsovali jsme, cvičili eurytmii, zpívali ve sboru a také chodili na výlety. Při našem posledním celodenním výletu jsme dokonce zavítali i na jelení farmu. Samozřejmě nesměl chybět ani táborák! U ohně jsme se sešli hned první den po příjezdu a také poslední večer před odjezdem. Najedli jsme se, popovídali a zazpívali si. Na počest toho, že se sešel dobrý kolektiv, vznikla i píseň, kterou jsme si celý týden průběžně pobroukávali. Doufám, že nám nadšení vydrží a že dobrým kolektivem zůstaneme.

text Šimon Kytka, student prvního ročníku

Ilustrativní obrázek příspěvku

Zahájení školního roku 2018/19

Společné zahájení školního roku proběhne v pondělí 3. září ve vestibulu školy v 8.30.
Těšíme se na vás a přejeme úspěšný školní rok!

Ilustrativní obrázek příspěvku

Ekologické praktikum ve II. ročníku

Ekologické vzdělávání a praktikum druhého ročníku waldorfského lycea bylo tentokrát rozprostřeno do průběhu celého roku. Stěžejním tématem bylo zemědělství, tedy produkce potravin a její dopad na krajinu.

Potom, co v epochách biologie studenti podrobněji nahlédli do světa hospodářských zvířat a historicky různých způsobu jejich chovu, jsme se s cílem bližšího nahlédnutí do tzv. potravinového řetězce vydali na tři hospodářské farmy, kde jsme měli možnost pozorovat především krávu a počáteční okolnosti produkce mléka. Dvě z navštívených farem byli konvenční (Mrzkovice, Dolní Město), a jedna tzv. bio-dynamická (zjednodušeně ekologická) v Malontech. Každá z nich ať již celkovou architekturou nebo přístupem zachycovala něco z rozdílných období minulosti, a tak procházení jednotlivými farmami umožňovalo pocítit proměny velkochovu v čase od komunismu po současnost. Viděli jsme kravíny, dojírny a různé způsoby dojení. Měli jsme i to štěstí vidět noční a dramatický porod telátka. Různé podoby vztahu člověka a zvířete se ukázali při pozorování pracovníků na farmě a přes vyprávění jednotlivých farmářů. Na poslední ze zmíněných farem se studenti zapojili do výroby tzv. bio-dynamických preparátů a své ruce vnořili do všeho, co s danou výrobou souvisí. To byl jeden z impulzů k zamyšlení, v čem vlastně rozdíly mezi různými druhy farem spočívají, co znamená konvence, co je již nekonvenční a co obstojí a neobstojí před tribunálem zdravého rozumu.

Téma produkce potravin nebylo omezeno jen na jednotlivé exkurze, ale tvořilo i součást průběžných hodin ekonomie. V nich jsme aspoň teoreticky rozšířili pohled i na jiné potravinové komodity, jako je káva, banány nebo balená voda s důrazem jednak na pracovní podmínky při jejich produkci a zároveň na dopad různých způsobů produkce na krajinu a ekologii. Na sporadické zmínky farmářů o jejich ekonomických podmínkách jsme navázali nahlédnutím do příčin a důsledků systému evropských a státních dotací do zemědělství.

Samotnou produkci potravin jsme se pokusili nahlédnout i z druhé strany tzv. dodavatelského řetězce, a to z pohledu spotřebitele. Studenti pozorovali a referovali v hodinách o jednotlivých konkrétních maloobchodech (od velkých řetězců až po běžné večerky) a o pracovních, cenových a jiných okolnostech prodeje. Cílem bylo nahlédnout pod povrch věcí a objevit za tím, co je vidět i to, co na první pohled vidět není. Co se sebou nese mechanizace výroby? Berou stroje lidem práci? Co znamená vyšší produktivita práce? Jaké jsou příjmové a jiné vztahy řídicích a manuálně pracujících zaměstnanců? Co se skrývá za levnou cenou potravin? Co všechno se do ceny nezapočítává, ale přece to jednou spadne jako náklad na něčí bedra? Jaké jsou plusy a mínusy existence velkých obchodních řetězců? Co je to fair trade a za jakých okolností můžeme obchod označit za neférový? To všechno jsme sledovali s cílem rozšířit naší spotřebitelskou gramotnost.

Na závěr roku jsme se ještě jednou vybrali podívat se blíže na podmínky života dalšího živočicha, tentokrát včely. Během třídenního workshopu s dvěma včelaři jsme vyráběli tradiční a zároveň netradiční hliněné včelí úly a stáčeli med. Práce byla protkaná přednáškami o včelách, jejich etologii, o moderním a tradičním včelařství, o významu včely pro zemědělství i lidské společenství a vůbec pro budoucnost člověka.

Ilustrativní obrázek příspěvku

Mezinárodní hudební projekt The Liberteum Orchestra

V předposledním červnovém týdnu proběhne v Praze pozoruhodný mezinárodní projekt, propojující svět waldorfského školství a profesionální hudby. V rámci tohoto projektu přijedou do Prahy členové několika zahraničních orchestrů (zejména hudebníci ze dvou petrohradských souborů – Akademického symfonického orchestru a orchestru Michailovského divadla). Ti vytvoří pod vedením dirigenta a pedagoga Sergeje Remitze nové hudební těleso, ke kterému se připojí vybraní studenti z waldorfských škol v Praze, Semilech, Trieru, Lublani a Luxemburgu. Takto vzniklé mezinárodní uskupení se bude od pondělí do pátku sehrávat na zámku ve Chvalech, součástí jeho programu bude kromě společných improvizací a výuky mladých hudebníků i nazkoušení skladeb od Georga Fridricha Händela, Maurice Ravela či Ennia Morriconeho. Vyvrcholením celého projektu bude závěrečný koncert, který se uskuteční v sobotu 23. 6. od 18h v Barokním refektáři v Jilské ulici.

O den dříve, v pátek 22. 6. v 18.45, proběhne v případě příznivého počasí doprovodná akce ve veřejném prostoru – na Palachově náměstí před budovou Rudolfina bude k poslechu hudební překvapení ve formě flash mobu, do kterého se zapojí všichni zúčastnění hudebníci. Idea tohoto doprovodného programu vznikla na základě možnosti propojit dvě historicky spřízněné země – Českou republiku a Lucembursko. Ve druhé zmíněné zemi totiž ve stejném čase probíhá slavnostní ohňostroj v předvečer svátku lucemburské státnosti, smyslem této akce je tedy mj. oslava a připomenutí vzájemných vztahů těchto dvou zemí.

Organizátoři celého projektu si kladou za cíl propojit aktivní studenty středních škol s profesionálními hudebníky zejména za účelem předání cenných zkušeností, ale i za účelem vzájemného poznání mladých lidí různých národností, a to skrze umění hudby jakožto média srozumitelného napříč všemi kulturami. Projekt je organizován Svobodnou waldorfskou školou v Luxemburgu a Waldorfským lyceem v Praze a získal finanční podporu od fondu Erasmus+.

Pozvánka v PDF