Fotogalerie z akcí

Ilustrativní obrázek příspěvku

Ekologické praktikum 2. ročníku

Studenti Waldorfského lycea opět navázali spolupráci s městskou částí Praha 11. Tentokrát se vydali
do Centrálního parku a Modletické ulice.

Je časně ráno, pondělí 14. října, a my, studenti Waldorfského lycea na Opatově míříme jako obvykle do školy. Tentokrát však neusedneme do lavic, ale čeká nás dosti netradiční program. Budeme se celý týden starat o platanovou alej v Centrálním parku a od středy budeme pracovat i na nových štěrkových záhonech v Modletické ulici. To vše pod dohledem Jihoměstské majetkové a hlavně našeho učitele biologie Ondřeje Ševčíka.

Po krátké přednášce a informačním okénku jsme se vydali s lopatami, rýči a motykami k Centrálnímu parku, kde jsme po instruktáži v cca čtyřčlenných skupinách začali s péčí o stromy. To obnášelo zrýt zeminu v okolí cca 1,5 m od kmene, vyplít a z drnů následně vytvořit kruhový mísovitý tvar. Nesmělo se zapomenout ani na hnojivo. Do tímto způsobem vytvořené zálivkové mísy jsme pak pomocí koleček navozili mulč. Takto ošetřená půda bude lépe udržovat vlhkost a umožní stromu lépe snášet zejména letní horka. Za 1. den jsme stihli ošetřit přes 30 stromů, což se stalo i v následujících dnech standardem.

Život stromu ve městě není procházka růžovým sadem, kolem stromu je často zhutnělá půda, odpadky, a v ne-poslední řadě musí strom odolávat například psím potřebám.

Mezitím už se v Modletické ulici bouraly staré vyvýšené záhony s růžemi. To obstarával profesionální bagrista. Záhony bylo potřeba zbourat zejména kvůli tomu, že blokovaly případný přístup hasičských vozů k OC Opatovská. Kromě toho půda ve vyvýšených záhonech rychle vysychá a pro rostliny tak nevytváří optimální prostředí. Růží nám bylo líto a nechtěli jsme je nechat napospas popelářům, a tak jsme vytvořili malou akci s názvem „Zachraň růže“, kdy jsme si část z nich  odnesli na naši školní zahradu a část jsme rozdali lidem. Do nově uvolněné půdy jsme zasadili vybrané druhy trvalek a okrasných cibulovin, kterým se bude v nových záhonech dařit lépe. Ty jsme totiž pokryli vrstvou štěrku, který bude držet vlhkost. Záhony začnou kvést až na jaře, a do plné krásy vyrostou napřesrok.

Nakonec jsme kromě dvou záhonů, navzdory očekáváním, stihli ošetřit i všechny stromy v platanové aleji, a ještě navíc javory v Kupeckého ulici. Stromům jsme takto o několik let prodloužili život a zlepšili podmínky k růstu.

Tato spolupráce nám přinesla kromě cenné zkušenosti a vhledu do péče o městskou krajinu také pár mozolů. Nicméně, za nás to byl velice ozdravný týden jak pro tělo, tak pro duši. Chtěli bychom vyzdvihnout práci všech lidí, kteří se o naše životní prostředí smysluplně starají. Patří jim velký obdiv, stejně tak, jako Ondřeji Ševčíkovi a jeho neskutečnému nasazení a zapálení, díky kterému jsme se do tématu nadšeně ponořili a porozuměli mu.

za studenty II. ročníku Waldorfského lycea Adéla Bezányiová & Štěpán Turner

Ilustrativní obrázek příspěvku

Botanický kurz 2024

Hned 2. září jsme jako třída čerstvých třeťáků vyrazili do jižních Čech, a to do Strmilova, malého městečka obdařeného loukami, lesy, rybníky a třemi obchůdky přibližně 10, 15 a 30 m od našeho bydlení. Zde jsme trávili následujících 10 dní botanikou a zpěvem.

 

Každé ráno v 9 hodin jsme společně s panem učitelem Ševčíkem vyráželi na louky pozorovat květiny a učit se poznávat druhy rostoucí na tomto území. Po návratu následovalo většinou rozdělení na poloviny, přičemž jedna kreslila náš společný třídní herbář a druhá zpívala s paní učitelkou Tsirou Jirout. Studovali jsme skladbu Stabat Mater g-moll od Schuberta a Lužanskou mši D-dur od Antonína Dvořáka. Následoval vždy vynikající oběd připravený dvěma absolventy lycea, Maruškou a Tomášem. Po něm (a po odpoledním klidu) se skupiny měnily. K večeru už nás čekal jen společný zpěv a po večeři krátké večerní vyprávění o botanice.

 

Takto probíhal skoro každý den našeho výjezdu. V neděli jsme však vyrazili na celodenní výlet. Větší skupina putovala do Ďáblovy prdele, což byl dlouhý 30 km pochod, a druhá vyrazila na mnohem menší, a to rodinný výlet s panem učitelem Jiroutem a jeho dětmi. Obě skupiny ale čekalo slibované koupání.

 

Za celý výjezd jsme se měli naučit 50 druhů květin a předposlední den nás z nich čekala poznávačka. Muži měli za úkol natrhat květinu dle zadání a následně museli květiny v ní vyjmenovat a určit čeleď, poté měli květinu předat dívce, která z kytice byla též zkoušena. Tím se završil náš desetidenní výjezd a už nás čekalo jen vystoupení v kostele U Salvátora. Za tento skvělý výjezd jsme moc vděční a děkujeme všem učitelům, kteří nás na něm doprovázeli.

 

Marie Gajdová

studentka 3. ročníku

 

Ilustrativní obrázek příspěvku

Zpráva z adaptačního kurzu I. ročníku 

První týden čekal nás, prváky, adaptační kurz. Sešli jsme se 2. září na školní zahradě, kde proběhlo zahájení školního roku. Naši třídní učitelé nás provedli budovou školy a pak už jsme se vydali na cestu. Naším cílem byla vesnice Třebušín, kde jsme měli zajištěné ubytování na zámečku.  

Učitelé pro nás připravili pestrý program. Se seznamováním nám pomáhaly hlavně paní učitelky Jitka Ferencová a Marie Králová, měli  jsme hodiny eurytmie s paní učitelkou Barborou Forbakovou, rýsování a sbor s panem učitelem Filipem Vosáhlem. Vaření měla na starost, s naší pomocí, paní učitelka Ferencová. Během osobního volna jsme hráli karty, šachy, stolní fotbálek nebo si jen sedli, zpívali a povídali si. Ve středu nás čekal výstup na blízký kopec Kalich, ze kterého byl nádherný výhled na okolní krajinu ozářenou zapadajícím sluncem. 

Ve čtvrtek ráno jsme se vydali na celodenní pochod směr hrad Helfenburk, kde nás čekala „přespávačka“. Večer u ohně jsme zpívali s kytarou, poslouchali historky pana kastelána a pozorovali hvězdy z hradní věže. V pátek ráno jsme se už jen rychle sbalili, došli do Úštěku na vlak a zamířili zpět do Prahy. 

Adaptační kurz se moc povedl. Chtěli bychom poděkovat všem učitelům, kteří s námi byli a věnovali se nám. 

Za první ročník Rozálie Turoňová a Attila Szirányi

Ilustrativní obrázek příspěvku

EU sóla 3. ročníku

Ve čtvrtek 23. 5. žáci 3. ročníku slavnostně ukončili tříletou výuku předmětu eurytmie ukázkou svých sól, na kterých pracovali několik měsíců. Vystoupení proběhlo v prostoru H55 v Hloubětíně.

Třeťáci publiku přinesli různorodý a rozmanitý program – k zhlédnutí byly básně humorné i vážné, autorů domácích (včetně autorských básní studentů) i zahraničních. Každý předvedl a ukázal ve své básni také kousek sebe – i proto to byl program tak krásný a jedinečný. Mluveným slovem nás doprovázel Lukáš Houdek.

Děkujeme všem zůčastněným – na scéně i v publiku! Při setkání ve společném prostoru vznikla atmosféra sdílení prožitků a vzájemnosti, v níž mohl eurytmický pohyb ožít a být prožitý na obou stranách.

 

Ilustrativní obrázek příspěvku

Vystoupení v Městské knihovně

Dne 24. 4. se v Městské knihovně konala dvě eurytmická vystoupení pražských lyceánů.

Žáci druhého, třetího a čtvrtého ročníku přinesli publiku pestrý program sestávající z eurytmického provedení hudebních skladeb i básní nejrůznějšího druhu – humorných i vážných, skupinových i sólových.

Druháci ukázali skupinové kousky, se kterými za pár dní pojedou na mezinárodní eurytmický festival ve Witten Annen. Třeťáci přinesli na pódium společné skladby, ale také dvě sólová ztvárnéní básní, na kterých si zkoušeli první kroky směrem k samostatné práci v eurytmii.

A čtvrtáci předvedli svá maturitní sóla, jakož i krátký, ale náročný eurytmický hudebně-poetický program.

Polední vystoupení bylo určeno převážně žákům waldorfských škol. Svou přítomností nás potěšili žáci waldorfských škol z Prahy, ale také z Písku, Karlových Varů, Plzně, Pardubic či Brna, což si velice vážíme! Doufáme, že si naši mladí návštěvníci z vystoupení odnesli hezké zážitky a inspirace pro další eurytmickou práci.

Večerní vystoupení bylo určeno široké veřejnosti. Věříme, že vystoupení bylo hezkým zážitkem jak pro diváky, tak pro účinkující.

 

Program 24. 4. 2024

1. J. S. Bach (1685 – 1750) – Toccata d moll, BWV 565 (3.r.)

2. R. Kipling (1865 – 1936) Když (maturitní sólo, 4.r.)

3. J. Svobodová (*2004) – Vážka (maturitní sólo, 4.r.)

4. H. Eller (1887 – 1970) – The Bells/Kellad (3.r.)

5. R. M. Rilke (1875 – 1926) – Sonet č. 26, ze sbírky Sonety Orfeovi (maturitní sólo, 4.r.)

6. M. Stupková (*2002) – Autoportrét (maturitní sólo, 4.r.)

7. A. Sulima – Suryn (1952–1998) – Haiku místní (4.r.)

8. B. Martinů (1890 – 1959) – Variace na slovenskou lidovou píseň, Téma (4.r.)

9. H. Domin (1912 – 2006) – Prosba (4.r.)

10. B. Martinů (1890 – 1959) – Variace na slovenskou lidovou píseň, 2. variace (4.r.)

11. J. Skácel (1922 – 1989) – Uspávanka s Hokusajem (úryvek) (sólo, 3.r.)

12. M. Gajdová (*2007) – Z lavic do lavic (2.r.)

13. J. Vrchlický (1853 – 1912) – Apostrofa (2.r.)

14. E. Frynta (1923 – 1975) – Angličané (sólo, 3.r.)

15. A. Dvořák (1841 – 1904) – Rondo g-moll, Op. 94, B171 (2.r.)

Ilustrativní obrázek příspěvku

Divadelní výjezd 4. ročníku

Nastalo září a s tím přišel i školní rok. Naše třída tímto okamžikem zahájila maturitní ročník. Sešli jsme se ve škole, kde jsme se podívali na učitelské zahájení školy podané skrze eurytmii a vyslechli si neobyčejný příběh o čápech od pana učitele Gundlacha. Ve třídě jsme poté vyřídili všechny úřednosti a už jsme byli na cestě na Hlavní nádraží. Čekal nás týden u řeky Sázavy v kempu u Bořka, kde mělo dojít k „nástřelu“ našeho divadelního představení. Nikdo ovšem přesně nevěděl, co očekávat.

Do města Senohraby jsme přijeli kolem dvanácté hodiny s doprovodem našeho třídního učitele, ale to ještě neznamenalo, že jsme byli na místě. Svižným krokem jsme se vydali do lesů a k vodám. Minuli jsme zahrady s pejskaři, sady, brody, říční restauraci, zříceninu, až jsme se dostali k Bořkovi, kde už na nás čekala paní Ferencová. Stačili jsme se akorát zorientovat v okolí a zabydlet se, když byl pro nás připraven oběd. „Za chleba dar“ jsme si mohli pochutnat na ovocných knedlících.

Po poledním klidu nastal první blok programu. Společnými hlasy jsme přečetli knihu „Valérie a týden divů“. Tím to celé začalo.

Každý den měl stejné schéma, až na pár výjimek. Denní harmonogram vypadal následovně:

8:30 – snídaně
10:00 – divadlo
12:30 – oběd
14:00 – divadlo
18:30 – večeře
19:30 – divadlo
23:00 – večerka

První dva dny jsme ve své podstatě jenom četli a utvářeli si představy o různých rolích a možnostech naší třídy. Každá role tak získala několikanásobné obsazení. Ve středu jsme si ve skupinách podle rolí rozdělili scény a jednotlivé úseky knihy. Bylo potřeba postupně vyfiltrovat celý text tak, abychom zkrátili délku trvání divadla. S paní učitelkou Ferencovou jsme tedy tvořili nový scénář. Ještě je nutno zmínit, že důležitou složkou našeho úsilí byl scénograf pan Honza Polívka, jež přinášel nové a inovativní nápady. Zbytek dne jsme měli volno a bylo čistě na našem uvážení, jak ho strávíme. Nemálo lidí se vydalo k restauraci Baštírně, u které byl příjemný vstup do nepříjemně studené vody. Pod slunečními paprsky bylo ovšem osvěžení v řece více než vítaným faktorem. Ten, kdo nešel na toto kouzelné místo, zůstal v kempu a slunil se na trávě, hrál na nástroje, šel navštívit zříceninu, nebo se oddával relaxaci a jiným činnostem. Komu bylo smutno bez pohybu, trávil dlouhé chvíle „brazilkou“ (kopání míčem, který se nesmí dotknout země), nebo si zahrál frisbee. Po večeři jsme měli stále volno, ale nedlouho poté se začal připravovat oheň. „Táborácké“ posezení s kytarou a zpěvem u šlehajících plamínků pomohlo k zakončení tohoto dlouhého dne. Další den jsme si naposledy přečetli celý už opravený scénář a začali jsme pracovat prakticky. Neprozradíme ovšem jak. Přijďte se na nás v prosinci podívat! Bude to bomba:)) Spolu se zkoušením divadla v pohybu se také pracovalo na hudebním doprovodu. Pod tíhou slunce se s upocenými tvářemi těžko pracovalo, ale naštěstí nám nedaleko stojící stromy poskytly stín. Tam jsme se uchýlili a znovu si po přesně rozdaných rolích přečetli celý scénář. Odpolední program zahrnovalo nacvičování jednotlivých scén a psaní epilogu. Po večeři jsme si všechny scény navzájem ukázali a sdělili si zpětnou vazbu. Pak jsme se pomalu odebrali na kutě k poslednímu spánku pod tamní střechou.

Nastal pátek, poslední den. Do půl deváté, tedy do snídaně, měl každý sbalené své věci. Po jídle jsme vyrazili k Baštírně, kde nás čekal poslední divadelní blok. Byla zde žena našeho scénografa Honzy, která nás navštívila už ve středu. Pozastavili jsme se nad každou scénou a paní Polívková nám dala podněty k vylepšení a k uvěřitelnějšímu dojmu. Kdo se neúčastnil, ten pomáhal paní učitelce Ferencové rozdělit celý děj na pět dějství. V půl dvanácté jsme odešli a vrátili se zpět na ubytování, kde jsme si dali poslední oběd a poté zamířili na nádraží v Senohrabech. Opět jsme minuli: zříceninu, říční restauraci, brody, sady a zahrady s pejskaři, až jsme se dostali na kopec, kde jezdí vlaky.

Z „osobáčku“ jsme zamávali paní učitelce a mířili jsme si to do našeho hlavního města.

Amálie Pilátová, 4. ročník