Téma: Výuka na waldorfské škole ve 12. a 13. třídě.
Rozvoj myšlení a schopnost individualizovaného úsudku
na příkladech z fyziky, biologie a dalších předmětů. Vyprávění biografií.
Místo konání: Waldorfské lyceum v Praze, Křejpského 1501, Praha 4, Metro Opatov
Pátek
15.00 – 17.00 Přednáška F.Schulze k Optice 12.třídy s pokusy. Následný společný rozbor pokusů.
17.15 – 18.15 B.Forbaková: Eurytmie
18.15 – 19.00 Večeře
19.00 – 19.30 Představení samostatné práce účastníků
19.30 – 21.30 Naše postřehy k věku studentů 12., 13. třídy. Přednáška F.Schulze o tomto věku a co z toho plyne pro metodiku vyučování. Struktura hlavního vyučování a struktura epochy.
Sobota
8.30 – 9.30 B.Forbaková: Eurytmie k tématu víkendu
9.45 – 10.45 Účastníci se rozdělí do několika skupin. Každá skupina bude mít na starosti určitý předmět nebo skupinu předmětů. Zkusí si připravit vizi, co a jak a proč učit v daném předmětu ve 12. či 13. třídě. Měli bychom vycházet z toho, co potřebuje člověk v tom věku a kromě toho také z toho, co je dnes ve světě aktuální, a co bude aktuální za pár let.
Důležité jsou následující otázky: Co je cílem dané epochy? Jaké myšlenky přináší? Jaký rozsah znalostí je důležitý? Jaký druh myšlení či cítění je možné si osvojit? Jak strukturovat epochu či hodinu a čím je obohatit, aby to dýchalo… Jak se napojit na dění ve vnějším světě?
11.15 – 12.30 Za každou skupinu 2 lidé představí předmět/epochu.
12.30 – 14.00 oběd
14.00 – 15.00 Přednáška Ondřeje Ševčíka: Darwinismus a životopis Charlese Darwina ve výuce 12.třídy. Diskuse o smyslu výuky evoluční teorie.
15.00 – 16.00 Práce ve skupinách k životopisům.
16.15 – 17.00 B.Forbaková: Eurytmie
17.15 – 18.45 Schulz: Štěpení jádra v zrcadle životopisů
19.15 – 20.00 Schulz: Vyprávění o konceptu školy Windrater Talschule, vycházející z intuitivní pedagogiky
po 20.00 Schulz: možnost individuálních konzultací k předmětu Fyzika